Module 6:
Campagne voeren
De boer op!
Nu je bepaald hebt waar jouw politieke partij voor staat, de kandidatenlijst hebt samengesteld, de campagne hebt voorbereid, een verkiezingsprogramma hebt gemaakt en de kandidaat-raadsleden hebt voorbereid op hun deelname aan de raad, is het moment daar: je gaat campagne voeren! Je kunt natuurlijk foldertjes uitdelen bij de lokale supermarkt, of met een zeepkist door het winkelcentrum trekken, maar er zijn ontzettend veel leuke voorbeelden van hoe het ook anders kan. Wij hebben er ter inspiratie een heleboel voor je verzameld; van de leukste verkiezingsposters tot de meest opvallende campagnefilmpjes.
Studentenhuis van bierkratjes
Een goed voorbeeld van een ludieke campagne is die van lokale politieke partij STIP voor de verkiezingen in 2018. Met een studentenhuis van bierkratjes besteedde de partij aandacht aan het woningtekort voor starters en studenten.
Bron: Algemeen Dagblad
De beste verkiezingsposter
Lezers van VNG Magazine brachten in 2018 hun stem uit voor de beste verkiezingsposter. Uit bijna honderd inzendingen kwam de verkiezingsposter van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) van Súdwest-Fryslân als winnaar uit de bus. Lees meer over de gedachte achter het affiche in het interview met ontwerper en oud-raadslid van de FNP, Jelle Gerbrandy.
Zaaizakjes zoeken
Lokale politieke partij PRO Oisterwijk wil de gemeente groener en mooier maken. Daarom hingen zij in alle kernen tasjes met daarin zaaizakjes vol biologisch bloemenzaad op. Het idee was dat voorbijgangers een paar zakjes mee konden nemen om in het voorjaar in de eigen tuin te kunnen zaaien, om de biodiversiteit te vergroten.
Bron: PRO Oisterwijk
Een voorbereid mens telt voor twee
Als het goed is heb je een campagnestrategie en een campagneplan. Je weet wie je wil bereiken omdat je een analyse van je doelgroepen hebt gemaakt. Ben je nog niet zover? In module 3 vind je alle informatie over die je nodig hebt. Bedenk daarnaast dat politieke debatten en kiezerscontact deel uitmaken van de campagne. Hoe je je daarop goed kan voorbereiden lees je op deze pagina van de website van het Kennispunt Lokale Politieke Partijen.
Hulp van de Stemhulp
Veel gemeenten kopen een stemhulp in om hun inwoners te informeren over de standpunten van de politieke partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen. Voor jouw partij is de stemhulp een ideaal middel om de kiezer goed te informeren over jullie standpunten en plannen. Op die manier kan hij of zij een weloverwogen keuze maken. Hoe je dat het beste kan doen lees je in de module ‘Stemhulpen’ van het Kennispunt Lokale Politieke Partijen.
Campagne voeren in coronatijd
Coronamaatregelen maken het lastig om op de traditionele manier campagne te voeren. Toch is er ook binnen de maatregelen veel mogelijk. Hier zie je een aantal goede voorbeelden van campagnevoeren in coronatijd:
Het partijlogo op een flesje desinfectiegel
Tijdens de herindelingsverkiezingen van 2020 in verschillende gemeenten, maakten partijen voor het eerst kennis met campagne voeren tijdens een pandemie. Trouw schreef hier een interessant artikel over.
Terug naar online, of toch langs de deuren?
Politieke partijen in het Land van Cuijk passen hun campagnes aan vanwege het grote aantal coronabesmettingen. De Gelderlander schreef een artikel over hoe de verschillende partijen invulling geven aan hun campagne.
Online campagne voeren via social media
Dit jaar zullen traditionele campagnes waarschijnlijk niet mogelijk zijn vanwege de coronamaatregelen. Vooral voor nieuwkomers in de politiek zal dit een uitdaging zijn. Lees er meer over in dit artikel van Stichting RTV NH.
Huis aan huis, maar dan online?
Op Groenlinks.nl lees je een artikel over hoe je online toch één-op-één een connectie kunt maken met je (potentiële) kiezers.
Folders uitdelen met een prikstok
Het Brabants Dagblad schreef een artikel over verschillende manieren van campagne voeren ‘op afstand’.
De online verkiezingscampagne van 2021
Trouw schreef een artikel over een verkiezingscampagne met een grotendeels online karakter.